.::My NuffNaNG::.

.::SalAM PerSAuDArAAn::.

.::WeLcOmE::.

.::PeNGiKUt SeTiA Ku::.

01 January 2010

HaRgA gulA Naik PeNiaGa PuN Naik Hantu LeR



Salam tahu baru dan ni N3 hari pertama di tahun baru....sebelum tahun baru menjelma kerajaan pun memutuskan untuk menaikan harga gula di pasaran sebanyak RM0.20...ini la hakikat yg kita sebagai pengguna terpaksa terima,alasan yang diberi pulak dengan kenaikan RM0.20 tu ditak membebankan pengguna mememag tidak munasabahkan.

Pada aku walaupun kenaikan 1sen setiap barang pun memang pengguna akan terbebab kerana penjual makanan mahupun minuman akan menaikan harga dengan alasan harga barang dah naik.
Dalam kes ni warung tepi jalan kat opis aku jga telah menaikan harga kuih mereka daripada 3 keping seringgit kepada 2 keping seringgit,dengan alasan harga gula dah naik.

Kalau difikirkan logik la...harga gula dinaikan RM0.20 sekilo yang si peniaga naikan harag kuih mmg tak kena kan...di jual kuih dgn harga 2 keping seringgit...bila di conggak balik kenaikan keatas sekeping kuih 17 sen.logik ker kwn²...

sebagai contih la ek aku kirakan...kalu salah tlg betul kan..
Sebelum ini 3 keping seringgit bersamaan dgn 0.33 sen sekeping.
Sekarang 2 keping dah seringgit bersamaan dgn 0.50 sen sekeping.
jadi 0.50-0.33=0.17 sen perbezaan harga.(harga gula baru naik 20 sen sekilo yg dia naikkan sekeping sampai 17 sen....hahaha apa pun selamat tahun baru...2010.

Post a Comment

.::My Starz::.

.::NuffNaNG::.