.::My NuffNaNG::.

.::SalAM PerSAuDArAAn::.

.::WeLcOmE::.

.::PeNGiKUt SeTiA Ku::.

21 August 2009

Andai Ini RamAdHAn TeraKhiR


Assalamualaikum semua...

Hari ni macam biasa la aku kemasjid menunaikan sembahyang jumaat.Dan macam biasa juga lah aku mendengar dengar khusyuk akan khutbah yang disampaikan oleh khatib.

Dan tajuk khutbah hari ini ialah berkaitan bulan Ramadhan..khatib ada mengingatkan kita semua agar membayangkan kalau ramadhan kali ini adalah yang terakhir buat kita.Dan kalau lah kita tahu yang Ramadhan kali ini adalah yang terakhir buat kita pasti kita semua akan melupakan hal duniawi ini.Dan pastinya hidup kita akan beriman kepada Allah sahaja kan.

Itu lah nasihat khatib kepada kita semua agar sentiasa mengingati akan kematian kita.Dan penuhilah kehidupan kita dengan mengerjakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang di larang oleh Nya.

Nasihat ni aku tujukan kepada wanita-wanita yang tak mendengar khutbah kan...ni aku dah maklumkan sebagai ingatan antara kita sesama muslim..


Nukilan Insan:

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir…Tentu siangnya kita akan sibuk berzikir, tentunya kita tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu..merayu…kepada-NYA Tuhan yang satu.

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir…Tentu solat kita kerjakan di awal waktu, solat yang dikerjakan sungguh khusyuk lagi tawadhuk. Tubuh dan qalbu akanbersatu memperhambakan diri menghadap Rabbul Jalil dan menangisi kecurangan janji.“innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin” [Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir…Tidak akan kita sia siakan walau sesaat yang berlalu, setiap masa tak akan kita biarkan begitu saja. Di setiap kesempatan akan kita alunkan dengan bacaan ayat-ayat Al-Quran.

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir Tentu malamnya kita sibukkan dengan bertarawih, berqiamullail, bertahajjud,mengadu, merintih dan meminta belas kasih.

Namun sahabat…Tidak akan ada manusia yang bakal mengetahui adakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya, yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha, bersedia, meminta belas-NYA.

Semoga Ramadhan ini akan memberikan aku seribu erti dalam kehidupan, manusia yang senantiasa mencari pedoman dan cahaya hidup. Bimbinglah dan pimpinlah aku wahai sahabat. Biarpun aku masih merangkak dan cuba untuk bertatih, aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kamu semua.Bimbinglah diantara kita andai kita tahu masih ada yang mencari satu sinar yang ABADI.

Post a Comment

.::My Starz::.

.::NuffNaNG::.